Musafir Dunia

" Bertebaranlah di ladang amal walaupun belukar ujian menghadang..Namun bukankah itu satu-satunya jalan kepada-Nya?? "

Tuesday, December 4, 2007

karat jahiliyah.....merana hidup.....



Selalunya orang ambil berat tentang jahiliyah, tapi karatnya tak ambil berat pun. Mane taknya, jahiliyah pun tak selesai apatah lagi karatnya sendiri. Umat Islam kini telah diserang dengan pemikiran dan budaya luar yang melalaikan dan menjauhkan mereka dari Islam yang syumul ini. Dengan animenya, chatting banatnya, sms ngan banatya, seluar jeansnya dan banyak lagi benda2 yang melalaikan kita semua.

Ada yang tengok anime sampai perkara wajib pun dilambatkannya. Takut ter'miss' bab2 yang best.

Lps tu, ada yang bajet mantap sangat ilmu dia sampai nak dakwah pun chatting ngan banat. Niat dah betul tapi cara yang salah. Islam nak niat yang betul dan cara yang betul (bertepatan dengan ajaran Islam).

Mungkin orang dulu nak berhubung dgn banat kena chatting. Tapi sekarang lagi maju. Dah ada handphone, salah guna. Sibuk dgn sms banatnya. Topup 10 ringgit tak kisah pun asalkan dapat sms dgn 'kawannya'..Kawan baik nak tengok handphone pun tak kasi. Bajet rahsia. Dah tahu salah, tak nak berubah pun....pelik2.....

Ada jugak yang pakai seluar jeans. Dia tak rasa apa2 pun. Rasulullah pernah bersabda "Sesiapa yang mengikut budaya sesuatu kaum, maka dia tergolong darinya". Sebenarnya siapa yang mula2 pakai seluar jeans? Ana rasa orang barat yang mula2 pakai jeans. Lepas tu, mulalah orang melayu sibuk2 nak pakai seluar jeans. Bajet maju dan x nak ketinggalan. Ada jugak yang pakai seluar jeans tapi warna hitam. Dia ingat orang x nampak jadi dia x bersalah la....Ana pernah tanya sorang abg senior tentang pakai seluar jeans. Dia jawab jadi tak boleh sebab dia tak tamayyuz(tak terikut dengan keadaan). Bagi ana pulak itu adalah salah satu karat jahiliyah yang masih lagi terdapat kat seseorang tu. Ikut tarbiyah tapi same je. Tak de perubahan langsung....


Semuanya bermula dari DIRI KITA. Kalau kita nak kemuliaan, tinggal semua benda tu. Sahabat Rasulullah pun ade yang buat salah jugak. Ada yang mencuri, mengumpat dll. Tapi kenapa mereka masih lg dianggap zaman kegemilangan? Rahsia mereka ialah TAUBAT. Kalau mereka taubat, mereka dah x buat langsung dah. Umat sekarang taubat sekejap je. Lepas tu buat lg...pelik2.....sama2 kita muhasabah kembali kerja2 kita. Kita sama2 tegur kesilapan masing2. Jangan hanya menyesal perkara yang lalu.....Anda mampu mengubahnya!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home